Gedicht

Aangezicht tot aangezicht
In februari stond het leven stil.
Vogels vlogen onwillig en de geest s
champte tegen het landschap zoals een boot
tegen de steiger waaraan hij ligt afgemeerd.

De bomen stonden met hun ruggen naar hier.
Sneeuwdiepte werd door dood riet gemeten.
Voetsporen verouderden buiten in de korst.
Onder een zeildoek kwijnde de taal.

Op een dag verscheen er iets voor het raam.
Het werk stokte, ik keek op.
De kleuren stonden in brand. Alles draaide zich om.
De grond en ik sprongen elkaar tegemoet.

Tomas Tranströmer
Uit: De halfklare hemel, 1962
Nieuwsbrief - jan 2021

Beste, lieve, geachte geïnteresseerde in het socratisch gedachtegoed,
Nu de dagen weer beginnen te lengen, sturen we je graag een aantal mogelijkheden om zelf aan de slag te gaan met nieuw denken en de oude Grieken. We hebben een boek in de aanbieding, een online event, een podcast, versie zes van de Leergang Scholing van de geest en natuurlijk een gedicht.
HIPPOCRATES EN SOCRATES; EEN GOUDEN DUO
Boek over het Schone
Als je het ware en het goede een warm hart toedraagt in je dagelijkse denken en handelen, mag het schone niet ontbreken. Hoe werk je daarmee in de praktijk? Sioo pakte de handschoen op om deze vraag te beantwoorden en vroeg ruim dertig auteurs om een bijdrage voor de bundel: Over het Schone, 32 bespiegelingen over organiseren en begeleiden, onder redactie van Jesse Segers en Marguerithe de Man.

Bespiegeling nummer 27 is de onze: Daar, maar onzichtbaar ligt het. Het Schone als gulden snede in een besluit. Het stuk gaat over de inzet van het kralenspel om het Schone te betrekken bij het nemen van besluiten en daarmee een besluit onherstelbaar te verbeteren. Kijk op de Sioo-website voor meer informatie over het boek.

Op 29 januari 2021 is de onlineboeklancering tussen 15:00 - 22:00 uur. Meld je aan en volg één of meerdere sessies. Bijvoorbeeld de onze van 15:30 - 17:00 uur: Van situatie naar schoonheid. Deelname is gratis, het boek kun je met korting toegestuurd krijgen. Lees meer en meld je nu aan.
HIPPOCRATES EN SOCRATES; EEN GOUDEN DUO
Goed nieuws voor medici: de leergang scholing van de geest is nu officieel geaccrediteerd. Deelnemers krijgen GAIA-studiepunten. Socratische vaardigheden zijn ook voor medische professionals buitengewoon ondersteunend.
>> MEER WETEN? Ga naar de Radius website of download de brochure

Zesde editie Leergang Scholing van de Geest start op 9 maart 2021
Zeven modules op Buitenplaats de Bergse Bossen in Driebergen. Er zijn genoeg deelnemers om te beginnen, maar er kunnen er nog een paar bij. Zegt het voort!!
De data van de modules in 2021 zijn (dinsdag 17 uur tot woensdag 17 uur):
9 en 10 maart
13 en 14 april
18 en 19 mei
15 en 16 juni
13 en 14 juli (in overleg met de groep)
7 en 8 september
12 en 13 oktober
SLOTDAG: 26 november
Podcast ruim je hoofd op
Hoe breng je in de praktijk wat je in een training geleerd hebt? Over het bepalen van de essentie en je eigen olifantenpaadjes. Opgenomen voor Jeugdzorg NextLevel, maar handig voor elke andere professional. Interview met Paulien en Anne-Marie is nr 13.
>> naar de podcast.
PLAT ‘GEZOOMD’?
SOCRATES HELPT OM JE DRIEDIMENSIONALITEIT TERUG TE KRIJGEN!

In een telefonische ontmoeting met ons kun je dit meemaken. Elke maand nodigen we hier drie geïnteresseerden voor uit. (Dertig minuten, geheel vrijblijvend). Benieuwd? Stuur ons een mail.