Gedicht

Probeer de verminkte wereld te bezingen

Probeer de verminkte wereld te bezingen.
Denk weer aan de lange junidagen,
aan de rozijnen, de druppels van de rosé.
Aan de distels die de verlaten erven
van ontheemden stelselmatig overwoekerden.

Je moet de verminkte wereld bezingen.
Je hebt sierlijke zeiljachten en schepen gezien;
een ervan had een lange reis voor de boeg,
een ander wachtte slechts het zoute niets.

Je hebt vluchtelingen gezien die nergens heen gingen,
beulen gehoord die een lied van vreugde zongen.
Je moet de verminkte wereld bezingen.

Denk aan de momenten waarop jullie samen
in de witte kamer waren en de vitrage bewoog.
Keer terug naar dat concert, toen de muziek losbrak.

In de herfst verzamelde je eikels in het park
en de bladeren wervelden boven de littekens
van de aarde. Bezing de verminkte wereld
en het grijze veertje, dat een lijster heeft verloren,
en het zachte licht dat dwaalt en verdwijnt
en steeds terugkomt.

Adam Zagajewski
Vertaling Gerard Rasch
Nieuwsbrief - april 2022
Beste, lieve, geachte geïnteresseerde in het socratisch gedachtegoed,

In deze tijd waarin de wereld haar verminkte gezicht toont, sturen we jullie graag een gedicht als hart onder de riem. We vertellen over ons werk op een grote school voor voortgezet onderwijs en over onze leergang Scholing van de geest. We hebben een boekentip en een lezenswaardig artikel. Tot slot nodigen we je uit voor een week praktische filosofie in Frankrijk. En dan nog de bonus! Een nieuw filmpje over geduldig gereedschap, ook met poëzie.
Socrates in de Morvan
Vorig jaar (2021) verzorgde Paulien samen met Paul Toebes de week ‘Leren filosoferen’ op landhuis L’Huis Préau in Frankrijk. Dit jaar geven we de cursus samen, van 30 juli tot 6 augustus 2022. Zin in een week praktische filosofie met overnachting in je eigen tent of een romeinse tent die voor je klaar staat of een kamer in het landhuis? Er wordt heerlijk gekookt met ingrediënten uit eigen tuin.

Voor meer informatie & reserveren: Zelf leren filosoferen | Preau
Drie keer Leergang ‘Scholing van de Geest’ in 2022
Afgelopen week hebben we groep VI afgesloten met een sfeervolle bijeenkomst in Landhuis in de stad in het Oog in Al park in Utrecht. Alle deelnemers van harte gefeliciteerd met het certificaat!
Scholing van de geest groep VII is in februari gestart in Buitenplaats de Bergse Bossen in Driebergen en loopt tot en met november. Groep VIII start op 13 september 2022 met een iets andere opzet in de Tabaksloods van Villa Veertien in Dieren. De inschrijving is geopend!
Voor meer informatie zie de nieuwe brochure op de website van SIOO: Scholing van de Geest - Sioo
Socrates op school
Bij Reggesteyn, een VO-school in Overijssel is Radius betrokken nadat er een nieuwe Missie en Visie geformuleerd was in combinatie met een nieuw koersplan. Via de dialoog konden de unit leiders stilstaan bij dit plan en wat dat voor hun sturing en leidinggeven betekent.
Ook het nieuwe directieteam heeft in het gesprek over samenspel, rolverheldering en hercontractering gebruik gemaakt van een socratische gesprek in de vorm van het kralenspel. Het gezamenlijke onderzoek zorgde voor openheid, focus en een heldere basis om de onderlinge samenwerking verder op te ontwikkelen.
Boek in aantocht: Hoog spel, Filosoferen in de praktijk
In Hoog spel laten tientallen filosofie- professionals, waaronder wij, zien hoe je met anderen op filosofisch onderzoek uitgaat. Met de meer dan honderd praktijkwijzers kun je aan de slag, in welke sector van de maatschappij dan ook. Aan de hand van concrete ervaringen kom je erachter wat filosofie betekent, en hoe je anderen met filosofie kunt helpen. Het boek komt dit najaar uit bij ISVW onder redactie van Jos Kessels, Jan Ewout Ruiter & Luuk Stegmann. Met bijdragen van Radius, Elke Wiss, Humberto Schwab, Jan Bransen, Karim Benammar, Marjan Sloben vele anderen.
Nieuw filmpje
In onze serie Denken doe je in de praktijk staan, naast de teaser, inmiddels elf filmpjes online... Dit keer aandacht voor Fotograaf

Socrates in de Raad van Bestuur
Graag wijzen we je op een artikel in het blad van de Nederlands Vereniging van Toezichthouders in Zorg en Welzijn, waarin Victor van Dijk een lans breekt voor het voeren van het socratisch gesprek in Raden van Bestuur. Wij leidden op zijn verzoek een gesprek met de Raad van Toezicht van Ijsselheem, een woonzorgconcern in de ouderenzorg, over de kwaliteit van leven in de laatste levensfase’.

Doen!’ luidt de kortst mogelijke samenvatting van zijn advies. ‘Je kunt het doen om de verbinding in het team te vergroten, maar het is ook een mooie manier om een moeilijke of ongemakkelijke vraag te bespreken. Ik vind het erg passen bij deze tijd en de wijze waarop het toezicht zich ontwikkelt.
>> lees volledige artikel online