PLATO IN PUY DE DÔME
FILOSOFISCHE IMPULSEN VOOR DAGELIJKS LEVEN EN WERK
24 T/M 29 MAART 2019
ZIN IN VRIJE RUIMTE ZOALS DE OUDE GRIEKEN HET BEDOELDEN?
DAT BETEKENT
Ruimte om na te denken over wat er werkelijk toe doet;
Ruimte om te oefenen met socratische gereedschappen;
Ruimte om filosofie te dóen, met jouw dagelijkse werk en leven als uitgangspunt.
VRIJE RUIMTE
De oorspronkelijke betekenis van het Griekse woord scholè is ‘vrije tijd’. En dan in de betekenis die dat had voor de Grieken: tijd om je bezig te houden met waar het je werkelijk om gaat. Plato had zijn school in Athene en werd uitgenodigd om les te geven in Syracuse. Wij geven deze week onze socratische school vorm in Puy de Dôme. In een prachtige, rustige en sfeervolle omgeving waarin de innerlijke mens in al zijn aspecten de volledige aandacht krijgt. Zowel het hoofd als het hart en de buik; de drie centra van motivatie die de oude Grieken onderscheidden.
OPZET
Het programma van deze vijfdaagse is gebaseerd op een belangrijk onderdeel van de Akademie; de zogenaamde triviumvakken:
RETORICA overtuigend spreken;
GRAMMATICA schrijven met woorden die werken;
DIALECTICA onderzoekgesprekken voeren met jezelf en de andere deelnemers.

Verder werken we aan het overkoepelende vak Ethica ofwel de deugd van het meesterschap. Deze stond centraal in de klassieke scholing: Wat is het juiste om te doen? Waarmee doeje de situatie, de ander en jezelf recht? Hoe kun je de juiste keus maken in dilemma’s?

In dit licht besteden we aandacht aan de klassieken; aan de orde komen bijvoorbeeld de grotmythe van Plato, Socratische dialoog, Aristotelisch onderzoek, deugdenleer. In het verlengde daarvan komt een aantal moderne filosofen aan bod zoals Hannah Ahrend, David Bohm en Martha Nussbaum. Daarnaast is er tijd voor misschien wel onze belangrijkste bronnen: poëzie, verbeelding en vertraging.

VOOR WIE?
Deze week is bedoeld voor professionals en ieder ander die de kracht van twijfel en onderzoek wil benutten.
DOOR WIE?
Anne-Marie Gunnink en Paulien ’t Hoen, partners in Radius, socratische vaardigheden voor professionals. Zij verzorgen sinds 2015 de leergang Scholing van de geest, socratische vaardigheden voor professionals aan de Internationale School voor Wijsbegeerte, naast talrijke trajecten voor zowel profit- als non-profit organisaties.

VOOR MEER INFORMATIE
www.radius-svp.nl
of 06 53 58 67 12

FILOSOFIE IN HET WILD; SOCRATISCHE VAARDIGHEDEN VOOR HET GEWONE LEVEN.
PRAKTISCHE INFORMATIE
DATA zondagavond 24 maart tot vrijdagmiddag 29 maart.

MAX. AANTAL DEELNEMERS acht.

INTAKE voorafgaand is er een intakegesprek in Nederland. Het programma wordt mede ingevuld op basis van wensen van deelnemers.

KOSTEN € 2490,- inclusief verblijf op basis van volpension (er wordt heerlijk gekookt!) en een ruime eenpersoonskamer. Als je een tweepersoonskamer wilt delen zijn de kosten € 2290,-

LOCATIE vier sterren chambres d’hôtes Domaine la Reveille in de Auvergne, midden in het regionaal park Livradois Forez, 950 kilometer van Utrecht.

VOOR MEER (REIS)INFORMATIE www.domainelareveille.com
AANMELDEN
Dit kan met een e-mail naar paulien@radius-svp.nl.